Nov 21 2017

CNN brand promotes the Turkish government – Daily Caller

CNN Türk – owned jointly by the owner of CNN, Turner Broadcasting, and Turkish media group Doğan Holding – is under the same pressure as the rest of the media in Turkey, and increasingly succumbing to that influence, wrote Chuck Ross in the Daily Caller.

“CNN Türk has lost a number of critical journalists over the years as a result of intense government pressure,” Aykan Erdemir, a former opposition politician and senior fellow at the Foundation for Defense of Democracies, told the conservative U.S. news website.

Now the channel routinely broadcasts Turkish President Recep Tayyip Erdoğan’s speeches in full, Ross said, “but missing from CNN Türk’s coverage is any air-time given to Turkey’s opposition parties, such as HDP, Turkey’s largest pro-Kurd party.”

It may be unsurprising that there is so much pressure on the channel, given the number of independent channels that have been closed since a state of emergency was announced last year.

Doğan Holding, a staunchly secular media conglomerate, has come in for particular attacks from the government over the years – including, as Ross notes, a $2.5 billion fine in 2009 for tax evasion.

That pressure, Ross said, was how a CNN affiliate ended up claiming an U.S. professor was “thought to be the international leg” of the coup attempt earlier this month, echoing the Turkish government narrative to undermine the foreign policy of the United States.