Mar 18 2019

Hürriyet’in ‘HDP ile ittifak’ haberi nasıl yayına girdi?

Türkiye yerel seçimlere doğru giderken, HDP'ye yönelik baskılara merkez medya da katılmış  durumda. Devletin amiral gemisi olarak bilinen Hürriyet'in HDP Eş Genel Başkanı Sezai Temelli'nin açıklamalarını farklı yansıtarak, “İstanbul ve Ankara’yı İmamoğlu ve Yavaş değil HDP yönetecek” başlığıyla paylaştığı haberine tepkiler sürüyor.

Hürriyet'in bu haberinin yayın sürecine tanık olan bir kaynağın Journo sitesine verdiği bilgiye göre söz konusu haber hurriyet.com.tr yazı işlerine hazır halde, “yukarıdan” geldi.

Aynı kaynak, “HDP ile gizli ittifak” haberinin hafta sonu dijital yazı işlerine nasıl ulaştığıyla ilgili şu bilgileri verdi:

“Böyle haberler doğrudan Bülent Ayanoğlu’ndan ‘Bunu manşet yapıyoruz’ gibi talimatlarla birlikte geliyor. Geçen yıl da cumhurbaşkanlığı seçimleri öncesinde Muharrem İnce’nin yalancılıkla suçlandığı haberde benzeri olmuştu. Editörler bunların asıl kaynağını bilmez ama ben Ayanoğlu’nun bir müdahalede bulunduğunu sanmıyorum. Bunlar muhtemelen ‘yukarıdan’ Soysal’a geliyor, o da aynen yayınlanmak üzere dijital yazı işleri sorumlusuna iletiyor.”

​Tartışmalar, Hürriyet, CNN Türk ve Posta gazetelerinin internet siteleri, 16 Mart gecesi, “HDP Eş Genel Başkanı Temelli’den açık açık itiraf ve tehdit: İstanbul-Ankara’yı İmamoğlu ile Yavaş değil HDP yönetecek” başlığıyla haber yayımlamasıyla başladı.  

Mahreçte Anadolu Ajansı imzası kullanılan haberin metninde ise başlıktaki sözler geçmiyordu. Sezai Temelli, tam olarak şu ifadeleri kullanıyordu:

“Mansur Yavaş bilecek ki seçilmişse HDP oylarıyla seçilmiştir. HDP’lileri yok sayarak, Kürtleri yok sayarak, Ankaralıları yok sayarak siyaset yapamaz. O da işte bizim gücümüzdür. Ekrem İmamoğlu seçilmişse bilecek ki o kentte yaşayan 3 milyon Kürt’ün oyuyla seçilmiştir. Kürtlere rağmen siyaset yapamayacağını bilecektir. Yapmaya çabalarsa zaten siyaseten bir karşılığı olmayacaktır. O kentin belediye başkanı olmayacak, o olsa olsa o kentin kayyumu olur.”

Hürriyet’in haberi, sadece Twitter’da bile neredeyse tamamı olumsuz 3 bini aşkın yanıt ve toplamda on binlerce sosyal medya etkileşimi alarak hafta sonunun gündem maddelerinden biri oldu. Binlerce kişi gazeteyi yalan haber yapmakla suçladı.

İmamoğlu, “Söylenmemiş sözleri, söylenmiş gibi manşet yapan Hürriyet Gazetesi ve CNN Türk internet sitesini derhal bu yalan habere son vermeye ve özür dilemeye davet ediyorum” diye tweet attı.

Hürriyet 17 Mart’ta “Bizden değil HDP’den açıklama istenmeli” başlıklı yayımladığı yazıda, “hurriyet.com.tr, Temelli’nin açıklamalarıyla ittifaktaki varlıklarını söylemesi haberini vermiştir. CHP’li adaylar ya da haberi eleştiren çevreler bizden değil HDP Eş Genel Başkanı Sezai Temelli’den açıklama istemelidirler” ifadesi yer alıyordu.

Ancak bu yazı tartışmaları daha da alevlendirdi. Çünkü Temelli’nin alıntılanan sözlerinde “İstanbul-Ankara’yı İmamoğlu ile Yavaş değil HDP yönetecek” ifadesinin olmadığı bir kez daha görüldü, ayrıca “ittifaktaki varlıklarını söylemesinin” de söz konusu olmadığı ortadaydı.

Halk TV’ye konuşan Temelli “Neden yalan haber yapıldığını açıklamaları lazım. Bir gazetenin yalan haberini düzeltmemi benden neden ve nasıl bekleyebilirler. Benim konuşmam ortada, ne dediğim ortada” dedi.

Geçen yıl Doğan Grubu’nun medyadaki varlıklarının neredeyse tamamını Demirören Grubu’na devretmesinin ardından Hürriyet dâhil tüm yayınların özellikle dijital kadrolarında yönetim kökten değişmişti.

Medya grubunun üst yöneticisi olan Mehmet Soysal, daha önce milliyet.com.tr ve gazetevatan.com’un sorumluluğunu verdiği Bülent Ayanoğlu’nu Demirören Medya Dijital Yayınlar Direktörü olarak atamıştı.

Haberin detayına buradan ulaşabilirsiniz