İngiliz istihbaratının Reuters'ı gizlice fonladığı ortaya çıktı

İngiliz istihbarat servisinin 1960'lı yıllarda uluslararası haber ajanslarından Reuters'ı gizlice fonladığı ortaya çıktı.

Euronews'in haberine göre üzerindeki gizlilik kararı zaman aşımı nedeniyle kaldırılan resmi dökümanlara göre İngiliz istihbaratı haber ajansının 1960 ve 70'li yıllarda Ortadoğu ve Güney Amerika ile ilgili yayınlarını genişletmesi için kaynak aktardı.

Fonlar devletin yayıncı kuruluşu BBC üzerinden abonelik bedeli yüksek gösterilerek yönlendirildi. 1969 tarihli üzerindeki gizli ibaresi olan ve "Reuters'in Majestelerinin Hükümeti tarafından desteklenmesi" başlıklı bir dökümanda "Reuters'in Ortadoğu ve Güney Amerika'daki yayınları için gizli hükümet destek sağlama anlaşmasını sonlandırma durumundayız," ifadeleri yer aldı.

Geçtiğimiz yıl gizlilik kararı kaldırılan dökümanda "hükümetin çıkarları yeni anlaşmada da korunmalı" deniyor. Dökümandan kaynak karşılığında hükümetin Reuters haberlerine müdahalede bulunup bulunmadığı ya da bulunduysa hangi düzeyde olduğu anlaşılmıyor. Dökümana göre İngiliz istihbaratı ile yakın ilişkileri olan Sovyet karşıtı propaganda ile görevli Bilgi Araştırma Dairesi (IRD) Reuters ile müzakereleri yürüten taraf.

1969 yılına kadar yıllık 245 bin sterlin olan destek tutarı 69 ve 70 yıllarında 100 bin sterline düşürülmüş. İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra bir çok medya organizasyonunun bir şekilde devlet desteği aldığını belirten Reuters sözcüsü David Crundwell yine de bu anlaşmanın Reuters Vakfı prensiplerine uygun olmadığını ve bugün böyle bir anlaşmayı kabul edemeyeceklerini açıkladı.

1851 yılında Londra'da kurulan Reuters haber ajansı hali hazırda Toronto merkezli Thomson Reuters şirketi tarafından kontrol ediliyor. Reuters'in haber üretimi sürecinde dürüstlüğünü ve bağımsızlığını korumak ve vakıf prensiplerini korumak için Kurucular Kurulu 1984 yılında kuruldu.