May 20 2018

Cezaevinde Demirtaş’a karşı Demirtaş yasakları

Türkiye’de keyfi baskılarda sınır tanınmıyor. HDP’nin cumhurbaşkanı adayı Selahattin Demirtaş’a annesinin ve kendi demeci olduğu gerekçesiyle iki gazete cezaevi idaresi tarafından verilmedi.

HDP’nin cumhurbaşkanı adayı Selahattin Demirtaş Edirne Cezaevi’nde Kasım 2016’dan beri tutuklu bulunuyor. Diğer siyasi parti adayları gibi mitingler düzenleyemiyor, seçmenleriyle buluşamıyor. Seçmenlerine ancak avukatları aracılığıyla sosyal medyadan mesajlar ya da yapılan röportajlarla sesini duyurabiliyor.

Dezavantajlı olarak seçimlere HDP’nin adayı olarak giren Selahattin Demirtaş’a, cezaevi idaresi de keyfi yasaklar uyguluyor. Bu kez Demirtaş’a annesinin demeci ve fotoğrafları bulunduğu gerekçesiyle Cumhuriyet gazetesinin eki ve kedi demeci olduğu gerekçesiyle de Birgün gazetesi verilmedi. 

Buna göre cezaevi kararıyla Demirtaş’a kendi verdiği demeç de tehlikeli bulunarak sansürlenmiş oldu.

Selahattin Demirtaş’a geçen hafta Cumhuriyet’in “PA7AR” eki verilmemişti. “Demirtaş Neşesi” başlığıyla çıkan “PA7AR” ekinde Demirtaş’ın annesiyle yapılan söyleşi ve fotoğraflar yer alıyordu. Demirtaş, durumu avukatları aracılığıyla sosyal medya üzerinden duyurmuştu.

Selahattin Demirtaş’a aynı gün Cumhuriyet gazetesinin yanı sıra Birgün gazetesi de verilmemişti. Bunun gerekçesi ise bir gün sonra cezaevi yönetiminin verdiği kararda ortaya çıktı.

Edirne Cezaevi Eğitim Kurulu’nun Demirtaş’a gazetelerin verilmemesinden bir gün sonra yaptığı 14 Mayıs 2018 tarihli toplantıya ilişkin alınan kararda, Birgün gazetesinde Demirtaş’ın söyleşisinin bulunduğu sayfaya atıf yapılarak, “kurum çalışanları hakkında yalan ve karalayıcı haber yaparak kurum çalışanlarının töhmet altında bırakıldığı” belirtildi.

Cumhuriyet”te yer alan habere göre, Cumhuriyet ekinin Demirtaş’a verilmemesi kararı 1 gün sonra yine idarenin kararıyla bozuldu. Eğitim Kurulu kararında, Cumhuriyet’in ekinde yapılan incelemede kurum güvenliğini tehlikeye düşürmediği veya müstehcen haber, yazı ve fotoğraf ve yorumların bulunmadığı tespit edildiği ve dolayısıyla ekin, ‘sakıncalı olmadığı’ notu düşüldü.

İlkiyle çelişen bu kararın ardından gazete ekinin, Demirtaş’a verilmesine hükmedildi. Edinilen bilgiye göre Demirtaş’a, kendi demecinin yer aldığı Birgün gazetesinin ‘sakıncalı’ sayısı da ertesi gün verildi. Demirtaş’a böylece kendi demecinin olduğu gazete iki gün sonra verilmiş oldu.