Ara 01 2017

Türkiye medyası Zarrab’ı göremedi!

 

Türkiye’de üstü kapatılan ve takipsizlik kararı verilen 17 Aralık yolsuzluk operasyonlarında kısa bir süre tutuklu kaldıktan sonra serbest kalan, ancak 19 Mart 2016’da "İran'a yönelik yaptırımların yasa dışı yollarla delinmesi" suçlamasıyla ABD’de tutuklanan İran asıllı Türk iş adamı Reza Zarrab’ın itirafları, iki gündür Türkiye gündemine oturdu.

ABD basınının da yakından takip ettiği davada, Zarrab’ın savcılıkla işbirliği yapmasının ardından sanık koltuğunda oturan tek isim eski Halkbank Genel Müdür Yardımcısı Hakan Atilla.

Zarrab, ilk gün yaptığı “Dönemin Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’a 45-50 milyon Euro rüşvet ödedim” açıklamasıyla ABD ve İngiltere başta olmak üzere dünyanın saygın gazetelerinin öne çıkan haberlerinde kendine yer bulmuştu. Öyle ki, New York Times, davaya ilişkin Türkçe tweetler bile attı.

Türkiye’de ise, iktidara yakın gazetelerin birçoğunun birinci sayfalarına dahi giremedi Zarrab’ın itirafları. Merkez medya, açıklamaları farklı açılardan birinci sayfasına taşırken; Cumhuriyet, BirGün ve Evrensel gibi muhalif çizgideki gazeteler genişçe yer verdi itiraflara.
Zarrab, dün ikinci kez hâkim karşısına çıktı ve ilk defa Erdoğan’ın ismini verdi:

“ABD ambargosunun delindiği banakacılık işlemlerine dönemin başbakanı Tayyip Erdoğan ve ekonomiden sorumlu devlet bakanı Ali Babacan’dan onay geldi.”

Bir dönem Türkiye medyasında ‘Amiral Gemisi’ yakıştırması yapılan Doğan Medya Grubu’na bağlı Hürriyet gazetesi, Zarrab’ın Erdoğan ifşaatını görmezden geldi. Erdoğan’ın açıklamalarının öne çıkarıldığı gazetenin birinci sayfasından “Ambargoyu delmedik” başlığıyla verilen manşet haberin altında açılan kutuya Zarrab’ın açıklamaları yerleştirilmiş.

 Yine aynı grubun gazetelerinden Posta da, Hürriyet’le aynı durumda. Gazete, Erdoğan’ın sözlerini “Ambargoyu delmedik” başlığıyla manşetine taşırken, küçük bir kutu hâlinde Zarrab’ın ifadelerini “Mahkûm kıyafeti ve zincirleri çıkarıldı” başlığıyla görmüş ve Erdoğan’la ilgili açıklamalarını sansürlemiş.

17-25 Aralık sürecinde, internet ortamına düşen ses kayıtlarından birinde medya tarihine geçen bir ağlama diyaloğunun mimarı Demirören Grubu’na bağlı Milliyet ve Vatan gazeteleri, Zarrab’ın Erdoğan iddiasına birinci sayfalarında yer vermedi. Erdoğan’ın “Ambargoyu delmedik” ve “Kılıçdaroğlu bedelini ödeyecek” sözleri iki gazetenin manşetlerini süslüyor. “Cezaevinde tehdit edildim” ara başlığı ile Zarrab’ın açıklamalarına ise manşet altından yer veriliyor.

Yine o dönem ‘Alo Fatih’ tapeleri ile gündeme gelen Habertürk gazetesi de, Zarrab’ın sözlerine birinci sayfasında yer vermeyenlerden. Gazete, “Dünya ABD’den ibaret değil” diyen Erdoğan’ın sözlerini öne çıkardı.

İktidara yakın medya, dün olduğu gibi bugün de tek ses. Turkuvaz Medya Grubu’na bağlı Sabah, Takvim başta olmak üzere; Yeni Şafak, Türkiye, Akit, Milat, Star, Akşam ve Güneş gazeteleri, Zarrab’ın açıklamalarına tek satır yer vermedi.

Star, işi bir adım daha ileri götürerek “Amerikan Tiyatrosu” başlıklı manşetinde, savcısından hâkimine, bilirkişinden tanığına, tüm mahkemeyi Türk düşmanı Neocon ve FETÖ’cü ilan etti.

11. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve eski Başbakan Ahmet Davutoğlu’na daha yakın çizgide yayın politikası ile bilinen Karar gazetesi, iktidar medyasından biraz farklı yaklaşmış Zarrab’ın açıklamalarına.

Manşetine Erdoğan’ın “Ambargoyu delmedik” sözlerini taşıyan Karar, Zarrab’ın “Erdoğan talimat verdi” iddiasını es geçmiyor ama “Alakasız yerde Erdoğan sorusu” ara başlığı ile haberi servis ediyor.

Erdoğan’ın bir dönem beraber yürüdüğü, sonra AKP’yi kurarken “Gömlek değiştirdim” diyerek ayrıldığı Milli Görüş’ün yayın organı Milli Gazete ise Saadet Partisi liderinin ağzından “ABD’den müttefik olmaz demiştik” mesajını veriyor.

Gazetenin birinci sayfasında Zarrab’ın açıklamalarına yer verilmezken, “Konu Erdoğan değil, Türkiye” deniyor.

Muhalif çizgide yayın yapan, Cumhuriyet, Sözcü, Evrensel ve BirGün gazetelerinin, Zarrab’ın açıklamalarını geniş çapta ele aldıkları görülüyor. Aralarından dikkat çeken ise Evrensel’in manşeti. Gazete, “Yolsuzluk soruşturması yeniden açılsın” çağrısıyla manşetten iktidara sesleniyor.